mandag 17. oktober 2011

Øvingsoppgaver uke 41


"Det gylne snitt"
Bildene er tatt av meg selv med Nikon D80

Jeg har prøvd meg fram med Picasa og Picnik. Jeg har ingen erfaring med disse fra før, men litt med Flickr og Paint. Oppgaven denne uken var å ta utgangspunkt i bilde med breiddeformat og motiv på midten. Motivet skulle plasseres i forhold til tredjedelsregelen for å se på hvilket bilde motivet kom mest til sin rett. Jeg har nok ikke denne gangen det beste bilde som utgangspunkt. Jeg synes likevel det ble en bedring av hele bildet når de røde valmuene kom i «det gylne snittet». Det bildet jeg personlig ble mest fornøyd med, er det helt kvadratiske. Valmuene kom enda mer i fokus på dette bildet, synes jeg. Den overeksponerte himmelen klarte jeg dessverre ikke å gjøre noe med i denne omgangen. Jeg må huske å sjekke nettopp det når jeg tar bildet!





Jeg har også valgt å sette inn et bilde til som jeg kroppet direkte til kvadratisk form. For den hvite georginen syntes jeg det var nødvendig fordi bildet hadde så mange forstyrrende hvite flekker (blomster og knopper) i bakgrunnen. Stilken på venstre side måtte jeg ta med på kjøpet, og jeg synes den er med på å fortelle en historie. Jeg er fornøyd med vanndråpene som også fulgte med denne på doggfriske morgenen.

                                                                       
Det tredje bildet jeg jobbet litt med er igjen et bilde med valmuer i sentrum. Bildet er i utgangspunktet mørkt, og jeg forsøkte lysne det litt ved å følge rådene i Picnik. Jeg ble ikke så fornøyd med det. Bildet mistet noe av stemningen sin. Jeg kroppet så et nytt uten å endre på lys. Da ser jeg at bildet likevel blir litt lysere, men har beholdt en glød jeg liker.  Jeg synes et svakt rektangulært format passer best på dette bildet, og samlingen av røde valmuer og trestammen er forsøkt plassert i det gylne snittet.



2 kommentarer:

  1. Veldig godt eksempel med valmuene øverst - du viser tydelig at det gylne snitt kanskje har noe for seg. Mvh Dag :)

    SvarSlett
  2. Du har tatt fine bilder. Jeg må si meg enig i at bilde med den hvite georginen ble mye bedre når du fikk klippet bort de forstyrrende elementene rundt sleve blomsten. Blomsten på det kvadratiske bilde kom mye bedre frem, en når bilde hadde en rektangulær form. Når man ser på bildene dine, ser man viktigheten av lyset når man tar bilde. På de nederste bildene var det litt dårlig lys, noe som for meg gjorde at bildene ikke ble så spennende å se på. Når du hadde redigert bildene kom fargen på blomstene bedre frem, så de var bedre synes jeg. Det viser også litt om at redigering av bilder kan utgjøre en stor forskjell.

    SvarSlett