mandag 31. oktober 2011

Fotomontasje med musikk, uke 42-44

Jeg har øvd meg på en ny fotomontasje. Denne gangen med lyd.

"Forviklingane" mellom de forskjellige nettleserene og synlighet her eller der er til tider fovirrende, men interessant læring i ettertid. Det hører med til tilpasningen til virkeligheten.

Ja, jeg er enig med dem som sier at dagens elever kan mye om digitale verktøy. De leser og tolker skjermen med mer innebygd kunnskap enn de fleste fra min generasjon. Det har blitt en naturlig del av deres morsmål. De er født med lap-top på fanget og spillkontroll mellom hendene.  Høiland og Wølner (2007) er også innom dette tema i sin bok "Fra digital ferdighet til kompetanse". Dette ulike kunnskapsforholdet er utfordrende på mange måter, men vi gjør klokt i å ta elevene med på laget. De er en ressurs, og det er godt for vår felles framtid at de lærer å bidra på konstuktive måter. Da kan det bli det vi ønsker: Sosiokulturell læring og dialogisk undervisning.

Kilde: Høiland, T. & Wølner, T. A. (2007). Fra digital ferdighet til kompetanse. Oslo: Gyldendal 
                        Akademisk

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar