mandag 3. oktober 2011

Øvingsoppgave uke 39 (Om plagiat)


Digitale tekstar  - plagiat – utfordringar

Vårt samfunn er i stor grad bygd på tillit til einskildindivid og til institusjonar, både privat og offentleg.
Dersom plagiat/fusk får utvikle og breie om seg utan kraftig motstand, vil dette udergrave vårt kunnskapsbaserte samfunn.  
Svein Sjøberg meiner at  tilliten vår til den objektive forskinga er ein føresetnad for demokratiet. «Vårt samfunn kan ikke fungere uten at vi har tillit til den måten vi skaffer og bruker forskning og informasjon.»  http://folk.uio.no/sveinsj/Forskning_Fusk_eller_Fakta-Sjoberg06.pdf 
Situasjonen vår i dagens samfunn er at me har stor og lett tilgang på informasjon. Me vil og må ha det slik, og me utdannar nye generasjonar frå dei er små til dette teknologiske samfunnet.

Diverre veit me at det er oppdaga mykje fusk heilt frå ungdomsskulenivå og opp til universitets- og forskningsnivå. Aftenposten har hatt mange artiklar om dette. 
Dette krev av oss at samstundes som me må utdanne nye generasjonar til ærlegdom og objektivitet, må me også ha gode kontrollrutinar som gjer at me alle skal kunne kjenne oss tryggje på at det ikkje har førekome fusk.  På dette viset kan me taka vare på eit samfunnsapparat som er tillitsvekkjande og til å stole på.

1 kommentar:

  1. Det er skremmende hvor mange som blir tatt for plagiering i ulike stadier av utdanningssystemet vårt. Det er utrolig hvor enkelt det kan være å jukse seg til gode resultater, men det som er ennå mer utrolig er at det ikke blir sjekket oftere. Dersom dette hadde blitt sjekket oftere ved universiteter og høgskoler, er jeg ganske sikker på at langt flere ville blitt tatt for plagiat. Det finnes jo noen verktøy for å oppdage dette. Selv har jeg nylig kunnet avsløre elever i å levere den samme teksten med kun få endringer. Det kan enkelt gjøres i Word ved å sammenligne to dokumenter (Se gjennom – sammenlign – sammenlign…) men ut i fra kommentarene på innlegget ”Plagiat eller kontroll” ser jeg at dette verktøyet, sammen med andre, også byr på utfordringer. En av de andre kommentarene peker på hvor viktig det er med god opplæring og holdningsarbeid ved kildebruk. Jeg mener det er viktig at vi som lærere bruker det aktivt i undervisningen, lærer elevene hvordan de skal gjøre det og får dem til å bruke det.

    SvarSlett