onsdag 19. oktober 2011

Øvingsoppgave uke 41

Vudering av bilde fra nettet

I dette bildet søker øyet mitt mot tåkefeltet rett under og til høyre for selve sola, midt i det gylne snittet. Det mest lyssterke punktet i bildet er ikke plassert helt etter trejedelsregelen. Likevel har bildet god harmoni for meg. Trærne i venstre side gir en god ramme sammen med holmen på høyre. Linjene i bildet, åskammen bak, den lille holmen, tåka og skyene er også med på å dra blikket mitt mot solnedgangen og det gylne punktet.
Jeg liker den stille roen som dette bildet formidler til meg. Både tåka og det stille vannspeilet er med på det, men også de rolige, mørke, til dels duse fargene. Motlyset bidrar til spenning.
En annen ting jeg liker godt ved bildet, er at det framstår som vannrett, selv om trestammene ikke er loddrette.
En ting i bildet, som jeg synes forstyrrer, er den lille lyse flekken i skylaget i øverste bildekant! For meg blir den en stor "knapp" som ikke harmonerer med resten.




http://www.flickr.com/photos/21444298@N02/5816421702/sizes/m/in/photostream/
Fotograf: Stephen Betteridge, gjengitt med tillatelse.

2 kommentarer:

  1. Et virkelig godt eksempel. Jeg er enig med deg, også om den lyse flekken! Mvh Dag :)

    SvarSlett
  2. Dette var et stemningsfylt bilde, det har noe eventyr aktig og mystisk ved seg. Jeg er helt enig med deg idet du sier om at tåken og motlyset er med på og skape både en ro og spenning i bildet. Hvis man studerer bildet nøye kan den hvite "knappen" øvers i bildet være forstyrrende. Men jeg la ikke godt merke til denne ved første øyekast. Den som har opphavsrett til bildet kan eventuelt fjerne denne "knappen" nok så litt i det Picasa, som er et gratis bilderedigeringsprogram, om dette skulle være ønskeligt.

    SvarSlett