søndag 23. oktober 2011

Øvingsoppgave uke 42

Her kommer linken til fotofortellingen min: Syltede grønne tomater.

https://picasaweb.google.com/107270327303472082000/Filmer?authkey=Gv1sRgCOm57eO-z83CzAE#5666671186121818482

Refleksjon omkring bildefortelling.

Dette var mitt første møte bildefortelling/film i Picasa og Picnik. Konklusjon: Dette vil elever like også! Her er det mange kombinasjonsmuligheter og det kan brukes i alle fag. Det vil være motiverende for elever på alle årstrinn, og bidra til at de når kompetansemålene for de forskjellige trinnene.  I arbeid med sammensatte tekster i norsk vil jeg si det er en selvfølge. Man kan kombinere tekstskriving, bilderedigering, formidling, presentering m.m. 

I denne oppgaven benyttet jeg meg også av Paint.no. «Premium-effektene» i Picnik koster penger, og da ble den valgt bort. Picasas rammefunksjoner og «opprettingssnor» likte jeg svært godt. De var enkle å bruke. Kloning likte jeg best i Paint, og rundt utklipp fant jeg ikke i Picasa. Man kan helt i starten føle seg overkjørt av Picasa som «sluker» alle andre lagrede bilder opp i seg, men en god ting med programmet er at det også åpner bilder tatt i raw-format.
Tema for bildefortellingen min er ikke direkte skolerelatert, men en lignende bildefortelling kan fint brukes i mat og helse. Legger man til en muntlig instruksjon kan den erstatte kokeboken. 

Alle bildene i fortellingen er behandlet på en eller annen måte: Beskjært, klonet, rettet opp, klippet ut, endret i fage eller gitt ramme til.
På en av instruksjonsvideoene får vi opplyst at fortellingen skulle være på maks 12 bilder. Oppgavelyden sier 2 til 2,5 minutt. Derfor synes hvert bilde nokså lenge.

2 kommentarer:

  1. For en flott film du har laget! Jeg syntes den var veldig inspirerende og jeg fikk lyst til å sylte selv! Jeg kunne kanskje ønske meg at Ti bud ble vist litt lengre, for jeg rakk ikke å lese alt før det blei borte. Men jeg spolte bare tilbake. Kjempefin film!

    SvarSlett
  2. Enig med Hege - en flott film som inspirerer til å prøve selv! Om jeg skal driste meg til å komme med et forslag vil det være å dele opp i teksten (oppskrift og ti bud) og "porsjonere ut" over bildene. Som Hege klarte jeg heller ikke å lese teksten uten å stoppe filmen. I stedet kunne teksten altså kanskje gått over bildene eller som tekstplakater mellom bildene? Hva tenker du om det? Eventuelt andre løsninger? Men - altså - Kjempebra! Mvh Dag :)

    SvarSlett