fredag 24. februar 2012

Digital arena, uke 7


Hawes Side Primary School – en inspirasjon!

Nettsiden til Hawes Side Primary School er inspirerende å besøke. Det første som møter oss er en vennlig rektor som på videofilm forteller om skolen. Vi blir litt kjent med området og vi får høre om skolens målsetting. Det er imponerende å se hvor flinke skolens lærere har vært til å gjøre elevene delaktige i presentasjonene på nettsiden. Elevene har også fått (velge, antar jeg) interessegruppe som de er ansvarlige for. Interessegruppen driver en blogg i samarbeid med lærere. Bloggen skal nå ut til medelever, samfunnet rundt og andre skoler. Skolen er svært klar på premissene for publisering på nett: Bare fornavn skal brukes, ingen bilder skal vises sammen med navn. Alle som kommenterer blir også bedt om å unngå fullt navn. Jeg synes dette er gode regler.

Skolens motto er ”Community, Learning and Creativity in Harmony”. Jeg synes det er interessant at ”Community” kommer først, foran ”Learning”! Barna har mulighet til å kjenne seg som bidragsytere til både små og store samfunnsgrupper rundt seg. Jeg vil tro at dette utvikler en bredere ansvarsfølelse hos dem og en opplevelse av å være til nytte. IKT-gruppa ved skolen blir f. eks. bedt om å informere lærergrupper om hvilke ”smarte” programmer de har funnet tilgjengelige på nettet.

Skolen jeg underviser ved, har dette skoleåret startet med egne klasseblogger som ligger tilknyttet skolens webside. Det er ny arbeidsmåte og nytt redskap for oss. Vi har tenkt at veien blir til mens vi går. Det er flere ting ved Hawes jeg synes er verdt å lære av. Foreldrebloggen, ”Hjelpe-bloggen” med informasjon bl.a. om helsesøster, bokklubb-bloggen og blogg for kulturutveksling er bare noen av de gode ideene man får.

Siden jeg underviser norsk i flere klasser på mellomtrinnet, er det innenfor det faget jeg kunne tenke meg å prøve noe nytt. Jeg har syslet med tanken om å lage enten en blogg eller wiki for norskfaget. Siden skulle primært være en fagside/ressursside med for eksempel grammatikkregler, rettskrivingsregler, bokanmeldelser, lenker til øvingssider på nettet osv. Årsaken til at jeg helt bevisst velger sakprosasjangeren er min erfaring av at elevene trenger øvelse i denne. Dette vil være med å legge grunnlaget for bedre forståelse av sakprosa når de kommer høyere opp i klassetrinnene. Denne nettsiden ville jeg gi 5. klasse ansvaret for sammen med faglærer. En inkludert målsetting er at når klassen har blitt 6. klasse, vil de kunne undervise den nye 5. klassen om hvordan lage og drive en slik fagside.

Jeg la merke til at flere av Hawes videosnutter var laget i programmet PhotoPeach. Dette har jeg sett en fin instruksjonsvideo om, laget av Ellen D. Kan anbefales! Presentasjonsverktøyet ser ut til å være lett tilgjengelig og vil være et nyttig redskap til bruk i skolen.

1 kommentar:

  1. Da har jeg tatt meg tid til å se på Hawes Side Primary School sin side, og er helt enig med deg om at dette var et imponerende besøk. Min neste tanke vil da bli: Hvordan har de fått dette til å fungere? For det første har de måtte ha fått til et engasjement blant samtlige lærere ved skolen, og det kan være en stor utfordring med tanke på både tid og interesse. Til tross for at lærere nå skal være digitale i alle fag, finnes det mer lettvinte løsninger som mange lett kan ty til. Motivasjon må være det første stikkordet her.

    Dette er en siden som kontinuerlig blir oppdatert, og det er en forutsetning for at en slik side skal fungere. En side som sjeldent blir oppdatert, vet vi alle ut i fra egne erfaringer, går raskt i glemmeboken. Denne siden vitner om en målrettet plan som har fått god grobunn i skolen. Dersom man ønsker da å enten rette søkelyset mot blogging eller wiki, mener jeg at man må tenke langsiktig, slik at det ikke ender opp med noen få produkt fra hver elev før man går over på noe nytt, men at man kontinuerlig bruker dette i undervisningen over lang tid, og gjerne tenker på at dette kan videreutvikles etter hvert.

    Lykke til med bloggingen eller wikien, og håper at du deler erfaringene du gjør deg underveis med oss, enten her eller i fronter.

    SvarSlett