torsdag 24. november 2011

Regneark, uke 45-46


En liten artikkel i A-magasinet nr. 46, 18. november viser til konklusjoner fra en svensk undersøkelse som forteller at mange voksne har problemer med å løse hverdagens matematikk. Stadig flere forstår ikke hverdagsøkonomien.
Etter å ha gjennomgått leksjonene for regneark, ser jeg at bruk av regneark kan starte tidlig i alle fag for å øke forståelsen bl.a. av skjematiske oppsett og grafiske framstillinger av forskjellig informasjon.

Jeg lager et eksempel fra en av våre internasjonale klasser på mellomtrinnet: De har norsk og skal innom temaet migrasjon. I den forbindelse ser de nærmere på hvor de forskjellige elevene og deres families opprinnelse er. De kan lage spørreskjema på Google dokumenter og ut fra opplysningene lager Google søylediagrammer som viser den geografiske sammensetningen for disse elevene og foreldrene. Jeg prøvde også å overføre opplysninger til Excel og fikk fram et sektordiagram. (Minner om at her er alle opplysninger fiktive og laget kun for å demonstrere mitt arbeid med temaet regneark.)

Lenke til spørreskjema:
Slik ble sektordiagrammet:


Ellers kan regneark brukes i andre fag til f.eks. disse emnene, men også i mye mer enn det jeg nevner her:
Naturfagene: Utregninger, tabeller, tolkninger av informasjon.
Historie: Årstabeller, tidslinjer, framstilling av demografi.

Musikk: Noteverdier

Mat og helse: Energiutregning av matinntak, behov, oppskrifter.

Gym: Energiforbruk ved aktiviteter, utviklingstabeller over egen eller klassens ferdigheter.
Læreplanen i norsk (Læreplanverket for kunnskapsløftet, LK06)sier bl.a. at elevene skal kunne «forstå, tolke og sammenholde opplysninger fra flere uttrykksformer i en sammensatt tekst.» De skal også kunne «lage sammensatte tekster med bilder, utsmykninger og varierte skrifttyper til en større helhet, manuelt og ved hjelp av digitale verktøy.»[1]


 
 

4 kommentarer:

  1. For å forstå den verden vi lever i og forhåpentlig skal utvikle oss i kreves der av og til tydelige strukturer som kan hjelpe oss med å forstå. Vi vil gjerne bruke excel i den sammenheng, og helt klart nyttig. Vor utfordring er å forstå hvormange programtyper vi bør introdusere til elever. Vi skal gjøre de digitale kompetente, ikke digitale frustrerte. Idag kan du via Word gjøre mange ting, og lage enkle oversikter, sette opp regnestykker.
    Bastrup

    SvarSlett
  2. Jeg har igrunn bare tenkt at excel kun kan brukes i matematikk faget. Men det er jo langt fra riktig. Å bruke excel i flere fag og gjøre elevene trygge på programmet tror jeg er veldig lurt. Excel kan være til stor hjelp for mange senere i livet tror jeg. Men hvor tidlig skal man sette barna inni dette programmet er nok min tanke.

    SvarSlett
  3. Jeg pleier å bruke Excel både i samfunnsfag og Rle. I kunnskapsløftet står det i de grunnleggende ferdighetene at man skal kunne regne i alle fag. For meg har den letteste måten og få til dette på, utenom i matematikk være og la elever foreta undersøkelser og sette opp tabeller og diagrammer i Excel. Basert på min erfaring er det ikke nok og kun holde på med dette innenfor matematikk, flere elever kommer også nok så dårlig ut på nasjonale prøver i norsk på oppgaver som omhandler tabeller og diagrammer.

    SvarSlett
  4. I matematikken og emnet statistikk har jeg brukt regneark med elevene endel. Mye enklere for meg som lærer å lage tabeller og diagrammer på storskjerm, enn å tegne alt for hånd på tavla.. Dessuten er det ikke særlig mange som tegner opp dette for hånd i arbeidslivet, eller hjemme for den saks skyld. Da benytter man seg jo av digitale hjelpemidler, som excel, numbers eller liknende. Elevene lager også endel tabeller i både naturfag og samfunnsfag.

    SvarSlett