søndag 27. november 2011

Hensyn, uke 47


I denne leksjonen får vi innføring i personvern og opphavsrett som skal gi oss en grunnleggende innsikt i hvilke hensyn man må ta ved publisering på nett. Vi skal kunne avgjøre angående egen publisering, men også kunne veilede andre, både elever og kollegaer. Vi skal kunne vite hvor vi finner informasjon slik at man kan gå i dybden for å finne svar på vanskelige spørsmål.
Datatilsynet gir saklig informasjon om rettigheter og om hensyn man må ta. De har videre en lenke til Slettmeg som er mer tilgjengelig utformet. Her finner man personvernlovene vist fram klart og tydelig. Personvernskolen er rettet mot alle parter i grunnutdanningen. På denne siden kan man sende inn spørsmål til et ekspertpanel og få svar, om det enn kan ta litt tid. I leksjonen var det interessant å lese at samtykkekravet egentlig gjelder for hver gang man skal publisere et identifiserbart bilde. Det betyr at vi ikke bare kan få samtykke én gang og tro at det gjelder for alltid.

Lov om opphavsrett til åndsverk m.v. (åndsverksloven) er stedet å lete for å finne ut om når og om man kan publisere noe som andre har opphavsretten til (har laget).

Som lærere har vi ekstra stort ansvar for å undervise elever og studenter i personvernloven og åndsverkloven. Lovene er her for å beskytte oss og gi oss rettigheter. De skal respekteres. Vi må også hjelpe våre elever til å sette grenser rundt seg selv. Det vil alltid være noen i våre nettverk som viser manglende respekt. I vårt digitaliserte samfunn må vi bli modige til å kreve respekt for våre grenser.
Personvern som tema bør drøftes i klassene svært ofte. Vi må bidra til det Ola Erstad kaller digital/teknokulturell dannelse. (Erstad, 2010, 2. utg.) Han påpeker at når vi ser begrepet dannelse i et historisk perspektiv, er vår digitale epoke ennå ultrakort. Vi er blitt e-borgere, og «Den digitale utviklingen krever mer av oss som opplyste borgere i et demokratisk samfunn» (s. 112).


Kilde: Erstad, O. (2010). Digital kompetanse i skolen. 2. utg. Oslo: Universitetsforlaget

2 kommentarer:

  1. "Vi må også hjelpe våre elever til å sette grenser rundt seg selv"

    Kjempebra det du skriver her. Dagens barn og unge ser ut til å ha svært liten viten om disse rettighetene - ikke bare ifht. hvordan de tilegner seg, bruker og deler andres rettmessige eiendeler, men også hvordan de sikrer og begrenser bruk og deling av informasjon de legger ut selv på Internett.

    runejo.blogspot.com

    SvarSlett
  2. Utrolige viktige og gode poeng du har med her! Jeg er helt enig med deg i at det meg å lære barna å sette grenser rundt seg selv er helt essensielt. Da jeg hadde yngre elever hendte det jeg hørte noen snakke om at foreldrene deres hadde lagt ut bilder av sine barn på facebook. Elevene/barna likte dette svært lite, og ville helst hatt det fjernet. Det kan altså dukke opp et sammensatt problem ved at foreldrene får bestemme over publisering av bilder der deres egne barn er avbildet. For meg er det selvsagt at man spør om barnas tillatelse først, men slik er det nok ikke med alle. Det er nettopp i slike tilfeller det er viktig at vi lærer barna om deres rettigheter og at de kan sette egne grenser.

    SvarSlett