onsdag 4. april 2012

Netvibes, uke 11


RSS. Jeg hadde hørt om dette før og visste omtrent hvordan det fungerte. Jeg har hørt venner fortelle om abonnement på RSS og hvordan de holder seg oppdaterte på sitt fagfelt på den måten. Nå har jeg altså selv fått et informasjonsnav gjennom Netvibes! Tjenesten er startside på min pc, og jeg kan fort få et overblikk over nyheter som jeg tidligere har oppsøkt via bokmerkene mine. Jeg ser at det er hensiktsmessig og tidsbesparende for meg. Jeg har komponert min egen oversiktsside, og «kan raskt få overblikk over de siste oppdateringene til sider man (jeg) har interesse for, uten å måtte gå innom den enkelte siden.» (Harboe, L. 2010, 2. utg. s. 168) Jeg synes imidlertid at Netvibes-sidene ikke automatisk var så lett å forstå, og har måttet jobbe litt med dette.

I tiden som gikk mellom min egen etablering av Netvibes og dette innlegget, har jeg hatt god nytte av å lese medstudenters refleksjoner omkring RSS og Netvibes. Se f. eks. Nancy og Carinas innlegg. Jeg sier meg enig med både Birgitte og Ellen i deres vurdering av RSS for elever på barnetrinnet. Jeg tror at elevene ved egen skole også har nok med ressurssidene som er tilgjengelige via klassens blogg. Det er likevel viktig at vi underviser om RSS-muligheten for dem.

Kilder:
Erdal, I. J. (2012). «Informasjonskompetanse 2». Høgskulen i    Volda: Leksjon i DKL102
Harboe, L. (2010). Norskboka.no. 2. utg. Oslo: Universitetsforlaget

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar