RSS. Jeg hadde hørt om dette før og visste omtrent hvordan
det fungerte. Jeg har hørt venner fortelle om abonnement på RSS og hvordan de
holder seg oppdaterte på sitt fagfelt på den måten. Nå har jeg altså selv fått et
informasjonsnav gjennom Netvibes! Tjenesten er startside på min pc, og jeg kan
fort få et overblikk over nyheter som jeg tidligere har oppsøkt via bokmerkene
mine. Jeg ser at det er hensiktsmessig og tidsbesparende for meg. Jeg har
komponert min egen oversiktsside, og «kan raskt få overblikk over de siste
oppdateringene til sider man (jeg) har interesse for, uten å måtte gå innom den
enkelte siden.» (Harboe, L. 2010, 2. utg. s. 168) Jeg synes imidlertid at
Netvibes-sidene ikke automatisk var så lett å forstå, og har måttet jobbe litt
med dette.
I tiden som gikk mellom min egen etablering av Netvibes og dette innlegget, har jeg hatt god nytte av å lese medstudenters refleksjoner omkring RSS og Netvibes. Se f. eks. Nancy og Carinas innlegg. Jeg sier meg enig med både Birgitte og Ellen i deres vurdering av RSS for elever på barnetrinnet. Jeg tror at elevene ved egen skole også har nok med ressurssidene som er tilgjengelige via klassens blogg. Det er likevel viktig at vi underviser om RSS-muligheten for dem.
Kilder:
Erdal, I. J. (2012). «Informasjonskompetanse 2». Høgskulen i Volda: Leksjon i DKL102
Harboe, L. (2010). Norskboka.no. 2. utg. Oslo: Universitetsforlaget
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar