Denne ukens oppgave er å beskrive kort
og konkret hvordan jeg ville benytte en av to gitte nettsteder for å undervise
elevene mine om kildekritikk. Nettsiden jeg velger er «All about explorers». Denne er laget
for grunnskolen. Den passer samtidig fint for min femteklasse som i vår har en «unit»
som handler nettopp om «Explorers». (Jeg jobber ved en internasjonal skole og
undervisningsspråket utenom norsktimene er engelsk.)
Jeg ser for meg at klasselærer og
jeg, som norsklærer, samarbeider om denne undervisningen. Vi vil legge ut denne
nettsiden som kilde sammen med flere andre tilgjengelige kilder. Elevene står
fritt til å velge hvilken kilde de vil når de skal skrive oppgaven(e) sine. Denne aktuelle siden
er lett tilgjengelig, oversiktlig og lett å navigere i. Derfor vil jeg tippe at
noen «går i fella» og bruker den som kilde. Noen vil nok underveis oppdage at
den er «fake». Da må vi innrømme dét og ta en «undervisningsprat».
Etter seks ukers jobb med «unit», skal
elevenes arbeid evalueres på forskjellige måter. Da vil sannheten komme for en
dag. Vi lærere må fortelle at nettsiden var lagt ut som kilde fordi vi ville
vise hvor lett det er å ta feil blant all informasjonen på nettet. Klassediskusjonen
og innsikten som kommer i kjølvannet av dette, er nyttig læring. Vi må i denne
fasen unngå at elevene kjenner seg lurt og bruk av nettsiden trekker selvsagt
ikke ned på evalueringen av den enkelte elevs arbeid. Det er jo feilene vi her
skal lære av! Ved å bruke siden bidrar eleven(e) til felles læring.
Uansett om noen har brukt denne
siden som kilde eller ikke, er oppgavene inne på «Treasure Hunts» fine å bruke
som en øvelse. I mange av oppgavene er det små detaljer som skiller. Elevene må
lære at hvis noen går inn for å lure oss, vil de ofte klare det dersom vi ikke
er på vakt.
Hei! Jeg er enig med deg at det er det er nyttig at elevene på egenhånd skal oppdage at sidene "All about explorers" er fake. Det kan bli interessant å finne ut hva det er i tekstene som gjør at eleven oppdager at opplysningene ikke er riktige. Noen av tekstene krever at elevene vet noe om tiden oppdagerne levde i. I teksten om Columbus står det f.eks. om datamaskiner og tv-programmer og da må elevene vite at det ikke fantes på hans tid. Med så mange åpenbare feil tar det nok ikke så lang tid før elevene reagerer på opplysningene.
SvarSlettJeg har forsøkt ut denne siden med mine elever og det tok faktisk lengere tid enn hva jeg hadde regnet med før de fant ut at det var ting som ikke stemte. Ettersom dine elever har store deler av sin undervising på engelsk går seg ut ifra at ikke språkproblemer vil avgjørende. For mine derimot var det flere som hadde litt begrepsproblemer og derfor ikke fikk med seg at ikke alt stemte. Dette var en svært nyttig observasjon for oss lærere, vi oppgavet at vi er nødt til å ha større fokus på begreper elevene allerede bruker, men ikke alltid har forstått betydningen av. Jeg skulle gjerne sett slike sider på norsk. For det kom som en overaskelse for mange elever at tingene ikke stemte, for det to jo på en fin nettside...
SvarSlett