lørdag 3. mars 2012

Sammensatte tekster, multimedia, uke 8



Jeg har forsøkt å lage en animasjon, noe som faktisk var ganske gøy etterhvert. Jeg lagde den i Windows Live Movie Maker. Jeg fikk hjelp av min ene sønn til å finne frem de rette Lego-figurene, og av min andre sønn fikk jeg låne et passende objektiv til kameraet mitt.
Musikken fant jeg via moava.no. Jeg brukte Audacity til å redigere musikk og tale.

Filmen er ment å være i sjangeren reklame for lesing.

Å lage en film er nå noe jeg kan tenke meg å gjøre med elever.

7 kommentarer:

  1. Hei Bjørg!

    Jeg synes det er en god ide å lage reklame for bøker. Dette er noe som sikkert elevene vil finne spennende. Filmen du har laget var veldig bra, likte musikken du hadde funnet på moava.no

    *Birgitte*

    SvarSlett
  2. Hei Bjørg.

    God ide å lage bokreklame med animasjon =)
    Lego animering er en fantastisk måte å introdusere animasjonskunst til nye animerere fordi legofigurene er lette å manipulere litt om gangen.
    Tenk om elever lagde slike korte bokreklamer som kunne vises kontinuerlig i skolebiblioteket eller via skolens LMS. Elever som inspirerer hverandre til lesing og kreativitet =)
    -Stian-

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Stian,
      det er en god idé. Den tar jeg med meg =)

      Slett
  3. Hei. Synes du har laget en fin animasjon, og ideen med bokreklame var veldig god.Har også prøvd meg med å lage animasjon denne uka, og det var faktisk moro. Laget filmen i Windows movie maker, hentet musikk fra moava.no og pratet i Audacity. Helt klart noe jeg kan tenke meg å prøve med elever!

    SvarSlett
  4. Hei Bjørg! Skryt kan man ikke få nok av, så her er mer til samlingen. Ingen tvil om denne form for formidling er veldig nyttig, og ikke minst muligheten for å "treffe" flere elever gjennom bruken av en multimodal konsept. Tror også du gjennom en populær figur fanger flere elevers oppmerksomhet på "tema". Bastrup

    SvarSlett
  5. Jeg har sett animasjonsfimen din flere ganger nå, og må si at jeg er imponert over hvor oppfinnsom det går an å være. Å presentere bokanmeldelser i form av animasjonsfilm er jo helt genialt. Nå er jeg kanskje norges største Harry Potter fan, men jeg ser likevel at det å presentere bøker på denne måten gjør de mer appellerende enn å bare lese en skriftlig bokanmeldelse. Bruken av musikk i bakgrunnen mens du forteller om boka/bøkene gir en ekstra stemning. Jeg synes også at du har laget en god muntlig presentasjon av boka som gir seeren lyst til å finne ut mer om det som skjer i boka.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for gode og oppmuntrende kommentarer!

      Slett