torsdag 19. januar 2012

Nettvettregler, uke 2


Jeg opplevde det svært tankevekkende å lese artikkelen av Petter Bae Brandtzæg på deltemeninger.no. Han mener at vi må slutte å oppfordre barn til anonymitet på nettet. Anonymiteten skaper ikke ansvarlige mennesker, men gir tvert imot en falsk trygghet og kan gjøre at man utvikler en mer uhemmet og farlig atferd. Han nevner at forskning innen sosialpsykologien på 60-tallet viste at både barn og voksne depersonaliseres når de er anonyme. Man mister hemninger og tror at man ikke trenger å stå til ansvar for sine egne handlinger. Jeg tror Brandtzæg har mye rett i dette. Samtidig mener han at barn må lære å ivareta sitt personvern. Her vil jeg legge til at barn også i større grad må lære å respektere andres personvern, like mye som jeg også synes at institusjoner, foretak, offentlige kontorer etc. må bli bedre på å respektere folks personvern.

Internett og sosiale media har kommet for å bli, de endrer seg raskt og de har uante muligheter og konsekvenser. Vi må ikke frata barn muligheten til å utvikle digital dannelse. Det kan vi dessverre gjøre ved å oppfordre til anonymitet. I en annen nettside i denne ukens leksjon, ituarkiv.no, blir medieforskeren Henry Jenkins nevnt. Han mener at fremtidens skille ikke vil gå mellom dem som har tilgang til teknologien eller ikke, men mellom dem «… som har den kulturelle og sosiale kompetansen til å bruke teknologien i mer ”nyttige” sammenhenger og de som ikke har det».  (Mine uthevinger.) Framtidige arbeidsgivere vil kanskje google søkeren og spørre: Har du klart å bruke de sosiale media og også bevart din personlige integritet og vist dannelse?

Elisabeth Staksruds påpeker i sin artikkel «Hva slags barn vil vi ha?» at vi i følge FNs konvensjon om barns rettigheter må vi sikre at barn har muligheten til å delta i den demokratiske samfunnsprosessen. Barn har rett til ytringsfrihet, organisasjonsfrihet, personvern, informasjonsfrihet m.m. Vi har plikt, både som foreldre og lærere til å undervise barna om hvordan de bør/skal ferdes i vårt teknologiserte samfunn.

Den generelle delen av LK06 sier: «Målet for opplæringa er å ruste barn, unge og vaksne til å møte livsens oppgåver og meistre utfordringar saman med andre. Ho skal gi kvar elev kompetanse til å ta hand om seg sjølv og sitt liv, og samtidig overskott og vilje til å vere andre til hjelp. [ … ] Opplæringa … må derfor tilføre haldningar og kunnskapar som kan vare livet ut, og leggje fundamentet for den nye dugleik som trengst når samfunnet endrar seg raskt. Ho må lære dei unge å sjå framover og øve evna til å velje med fornuft. Ho må venje dei til å ta ansvar - til å vurdere verknadene for andre av eigne handlingar og å dømme om dei med etisk medvit.»

Etter å ha lest artiklene i denne ukens leksjon må jeg tenke nytt og samtale annerledes med elever og barn. Jeg tror det er mange voksne som bør tenke gjennom og revurdere sin bruk av anonymitet i media, til det beste for fellesskapet.



Brandtzæg, P. B. (2009) Nettvettregler til besvær. Lest 16.01.2012 på http://deltemeninger.no/-/bulletin/show/318573_nettvettregler-til-besvaer?ref=mst

Staksrud, E. (2009) Hva slags barn vil vi ha? Lest 16.01.2012 på http://deltemeninger.no/-/page/show/2817_hvaslagsbarnvilviha?ref=mst


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar