mandag 26. september 2011

Øvingsoppgave uke 38, Gratisprogrammer,

DKL-studiet har valgt å bruke gratisprogrammer i dette studiet. Det kan sikkert diskuteres om kvaliteten av disse holder til alt man ønsker. For eksempel har mange av disse programmene kun bokmål som språk. De er dermed ikke tilpasset og gode nok for en norsk hverdag over hele landet.

Personlig synes jeg dette er leit. Fra mitt ståsted som norsklærer, to-dialektisk (både nynorsk og bokmål) og med engelsk som administrasjonsspråk ved skolen, får jeg la denne diskusjonen ligge.
Derimot er jeg svært begeistret for gratis-programmer!
Vi er en forholdsvis ny skole og har ennå ikke en etablert økonomi. Vi spinker og sparer på mye. Gode nettbaserte læretilbud på norsk for norskfaget er altfor dyre for oss. Som det lille landet vi er, har vi også få gratis nettsider tilgjengelige, mens det vrimler av sider på engelsk.
Da blir jeg så glad når noen av disse tilbudene i alle fall kan oversettes til bokmål, som f.eks. google docs.

Takk til DKL som velger å utdanne oss innefor disse programmene!

1 kommentar:

  1. Bare hyggelig :) Vi må nok litt for ofte trekke "tverrfaglig med engelsk" -kortet når vi skal ta i bruk en del av disse ressursene ja.

    SvarSlett